In mei 2024 gingen we op reis naar Zuid - Denemarken. Om precies te zijn naar de eilanden Lolland en Falster. We deden dat omdat we Denemarken een fijn land vinden, maar ook omdat we een jaar eerder onze reis naar de Lofoten in het begin, in Denemarken moesten afbreken wegens gezondheid. Nu wilden we proberen om, gewapend met voldoende medicijnen, deze 2 eilanden te bezoeken. Vanwege de gezondheid waren er drie weken beschikbaar om deze reis te maken. Bovendien zijn deze twee eilanden in een dag te bereiken, dus dichtbij. Vaak waren we er doorheen gereden op weg naar Kopenhagen, Zweden of Noorwegen. Hoog tijd om ze eens goed te bekijken

Vanuit onze woonplaats Goes, gingen we via een tussenstop en Sleewijk en daarna Zutphen naar Denemarken. Vanuit Zutphen lukt het goed om in 1 dag Lolland te bereiken. De weg erheen ging via Osnabruck, Hamburg, Bremen naar Puttgarden. Bij Puttgarden gingen we met de veerpont over naar Rudby. Deze overtocht van een uur, kost met de camper rond de €150,00. Wij vinden het altijd een leuke oversteek. Vanuit Puttgarden ging de reis naar Nakskov, een plaatsje in het noordwesten van Lolland. Nakskov ligt aan het fjord wat uiteindelijk aansluit op het Kattegat.

Op loopafstand van onze camping, de Nakskovfjordcamping , bevinden zich het strand, de pier , een schiereilandje en sportvelden. De camping heeft kleine hutten , seizoensplaatsen en een veld voor tenten. Wij komen op het tentenveld terecht en hebben een goede plek. de camping heeft een winkel, een lekkere ijsbar en soms komt er een snackwagen op het terrein. Nakskov ligt op een kwartiertje fietsen van de camping.

Nakskov is de grootste plaats van het eiland Lolland. Het ligt aan het gelijknamige fjord. Op het marktplein , in het centrum staat een beeld met een held op een paard.  Lange tijd was de scheepswerf de belangrijkste werkverschaffer.

De grote silo langs de kade laat zien dat de suikerbieten een belangrijk produkt is dat in Lolland wordt verbouwd.

De vakwerkhuizen zijn ook in Nakskov volop aanwezig. vanuit Nakskov maken we een fietstocht door een natuurgebied naar Een landtong Albuen. De campingeigenaar heeft dit aanbevolen als een mooie route. Dat blijkt het ook te zijn. We fietsen door de natuur langs een deel van het fjord via het dorpje Lango naar Albuen. We maken de fietstocht op onze tandemfiets met hondenkar. De tandem, onze Hase Pino, is een zitligtandem. mieke zit voorop in ligpositie. Ik zit erachter als op een gewone fiets. Daarachter de hondenkar met onze twee honden: Luna en Lois. Onderweg, veel fluitekruid, water en soms een prachtige grote villa achtige woning met torenspits.

Nadat we het watergemaal zijn gepasseerd komen we aan in Lango, een klein dorp met kerk en een paar huizen. We maken een tussenstop bij de kerk die een kerkhof heeft met klokkenstoel. Rustig plekje om een broodje te eten. vandaar fietsen we door, bij stevige tegenwind , op weg naar Albuen.

Albuen is een stukje puur natuur. het lijkt het einde van de wereld. Stil met enkel water en vogels. Prachtig. Na ons bezoek aan Nakskov en Albuen rijden we iets meer naar het noorden, naar Onsevig. We zoeken de camperplaats op aan de haven. Bij aankomst blijkt dat de haven eigendom is van de zeilvereniging. Er zijn 5 camperplaatsen met stroom. Sanitair is in het clubhuis van de zeilvereniging. Ook zijn er een drietal eenvoudige hutten. Er zijn geen andere bezoekers. We kiezen een plekje uit en maken een praatje met de havenmeester. Per nacht zijn de kosten € 20,00. Er is geen mogelijkheid voor pinbetaling. Het bedrag moet contant in een envelop. Wanneer we aangeven geen cash geld bij ons te hebben , geeft hij aan dat dat geen probleem is. We zullen later proberen te pinnen in een naburig dorp. Er zijn geen camperaars of andere kampeerders, maar er zijn wel een paar zeilers en vissers. De plek is bijzonder. Rustig, heerlijk aan het water. Ook dit is een vrij afgelegen plekje. Het naburige dorp is Horslunde, 10 km verder.

Het haventje grenst aan een natuurgebied waar ik een ree heb gespot. Er is een mooi uitzicht naar een volgende landtong. Ook zien we volop windmolens staan op zee. Denemarken heeft er veel. Vanwege de, ook vandaag, flink aanwezige wind wordt er op die wijze veel schonen energie opgewekt.

Vlakbij onze camperplaats, op loopafstand , is een klein lokaal museum gevestigd. Hier is de geschiedenis van Onsevig te zien. Het museum is gehuisvest in een zwarte pyramideachtige schuur en is gratis toegankelijk. Niet groot, wel leuk met oa scheepsnetten,boeien, laarzen. Leuk om te bezoeken.

Omdat we immers nog contant geld nodig hadden voor de camperplaats gaan we op de fiets naar Horslunde. het is droog en zonnig maar ok veel wind.

De kerk in Horslunde is, als zovele kerkjes in Denemarken, wit met rode daken. Een vriendelijke uitstraling hebben ze. Deze kerk heeft een mooi aangelegde begraafplaats. Opvallend zijn  de in vorm geknipte bomen langs de zijkant. terwijl ik de fotos maak, wacht Mieke rustig op de Pino.

Tegenover de kerk staat een mooi vakwerkhuis in een wel heel bijzondere kleur.....In het dopr is geen pinautomaat voor de benodigde cash. We proberen een beetje extra geld te pinnen in een winkel. Dat lukt niet meteen maar de plaatselijke bakker is bereid om € 10,00 toe te staan. Daar kunnen we de CP niet voldoende mee betalen...........Wanneer we de andere dag de CP verlaten schrijven we een brief aan de havenmeester en doen al het contante geld wat we hebben in een envelop........het komt uit een goed hart. Onze volgende stop is Kragenaes. Dat is een plek die we kennen met een mooie camping bij....alweer een haven. De camping is zowel een plek voor kampeerders als voor watersporters. Er legt een veerpont aan. Ze varen naar twee kleine eilandjes in de buurt: Fejo en Femo.

Soms staan er op een camping bijzondere kampeermiddelen zoals deze rode bus met twee daktenten. Ook wij zijn met de pont over gevaren naar een van de eilandjes. Wij kozen voor het eiland Fejo, op 17 minuten varen. Het staat bekend als het "appeleiland". Het is een klein eiland, het heeft een hoofdweg met zijarmen, 16 ha "groot". Het heeft een eigen kerkje, een eigen haven, een eigen strandje, een eigen molen en een eigen bijzonder natuurgebied.

Toen we het eiland een eindje befietst hadden ontdekten we , per toeval, een klein pittoresk haventje.

Van het haventje fietsen we door naar het strandje. dat is het noordelijkste puntje. Het strandje viel tegen, dus ging onze koers weer terug richting het zuiden. Daar troffen we het kerkje met kerkhof en mooi aangelegde tuin aan. Ook hier weer wit met rood, de vriendelijke kleuren.

Nog verder naar het zuiden zagen we het bordje Skalo. Het bleek de aanduiding te zijn van een natuurgebied dat via een dam bereikt kan worden. We werden nieuwsgierig en wilden dit graag zien. Op Skalo ontwaarden we 3 huizen en verder alleen natuur. Prachtig.

Vanaf de camping kun je te voet de beeldengroep Dodenkalitten bereiken. Het zijn 9 meter hoge beelden uit steen opgetrokken terwijl je er rondloopt klinkt er daarbij gecomponeerde muziek. Ze zijn er geplaatst om de omgeving een boost te geven. Dat is gelukt. Vele mensen bezoeken deze beelden die gesitueerd zijn op een heuvel. Het zijn imposante beelden. Dodekalitten betekent in het Grieks 12 stenen. De beelden zijn nog niet helemaal af omdat het geld op was. Mogelijk komt dat ooit nog. Tijdens ons verblijf in Kragenaes ben ik verschillende keren met de honden daar geweest.

In verhouding met de bezoekers wordt duidelijk hoe imposant de beelden zijn. Het is een indrukwekkend schouwspel in het landschap tussen graanvelden. De speciaal gecomponeerde muziek versterkt dat .

nadat we de Dodekalitten bezocht hadden reden we op de fiets, met hondjes verder. helaas moetsne we , bij gebrek aan goede fietspaden, vaak op de rijweg rijden. Kronkelend door het landschap passeerden we het dorpje Vesterborg. Een piepklein plekje met een bijzonder kerkje, waar we pardoes voorbij reden. Dit keer niet wit met rood , maar geel...... en rood.

Op tweede Pinksterdag pakken we de spullen in en gaan we naar Bandholm, naar de Camperplaats. De camperplaats ligt direct aan het water, dus dat lijkt ons een goed idee. Bij aankomst is deCP afgesloten door een slagboom. Via een kiósk krijg je dan een toegangscode. Echter, hoe ik ook probeer, het lukt niet. Uiteindelijk blijkt de creditcard uitkomst te brengen. Die is nl wel gelinkt aan mastercard. Mijn pinkaart is inmiddels gelinkt aan Vpay, maar dat kennen ze in Bandholm nog niet. We vinden een mooi plekje aan het water. Bandholm is een klein stadje met een haventje en een opvallend groot en statig hotel. Het plaatsje ligt aan de noordkust van Lolland, ten noorden van Maribo. Het heeft 719 inwoners.Bandholm  heeft een treinverbinding met Maribo en je kunt met de veerdienst naar het eiland Asko. Ook is hier het beroemde safaripark wat veel bezoekers trekt.( Wij gaan er niet heen, we kennen het van de Beekse Bergen.)

Omdat de museumspoorlijn alleen in het wekend rijdt gaan we per fiets een bezoek brengen aan Maribo.Maribo is een oude handelsstad en grenst aan de Sonderso, het grootste meer van Lolland. Het meer heeft vele piepkleine eilandjes. Het stadscentrum heeft historische gebouwen uit de 17e en 18e eeuw. Aan het meer staat ook de Domkerk met zijn opvallende trapgevel. Van binnen is de kerk geheel wit

De Domkerk staat aan het meer in het oude stadsdeel van Maribo. Hier is ook de VVV

Op het marktplein staat een beeld dat omspoeld wordt door een fontein. Het staat tegenover het oude en het nieuwe raadhuis.

De achterzijde van het nieuwere gemeentehuis laat mooi vakwerk zien. Bij het teruglopen naar de fiets ontdekten we een bijzondere schildering naast de deur van een huis.....

Maribo is een leuk stadje. De moeite van een bezoek zeker waard. Na een paar dagen in Bandholm is het tijd om verder te reizen. we verlaten het eiland Lolland en gaan naar Falster. Om precies te zijn naar Nykopping. We passeren de brug die de beide eiland van elkaar scheidt, de Guldborgsund. Aanvankelijk willen we naar de camping Guldborg, maar bij aankomst blijkt dat de plaatsen nauw zijn en afgezet met bomen. We krijgen het er benauwd van. We kiezen dan een andere camping. Dat wordt de Falster City camping. Deze camping ligt buiten de stad maar op loopafstand van de supermarkt en is omgeven door bos en sportvelden. De camping is groot. De vriendelijke eigenaar raadt ons aan om op een stukje verharde weg te gaan staan omdat de ondergrond zacht is en ze regen voorspellen. We kiezen een mooie plek. 's Middags op de fiets naar het stadje. Het heeft veel winkels maar niet een opvallend centrum. Wel zien we in een straat een aantal beelden die ons doen denken aan de Dodekalitten.

Het oude centrum is niet zo groot maar heeft een mooie kerk met een bijzondere toren, een ui. In Nederland tref je een dergelijke kerk aan in Dwingelo. Even verderop is een marktplein met leuk terras. Van verre is de watertoren te zien die zo maar midden in de stad staat. De volgende dag hebben we, zoals de campingbaas al voorspelde, regen. Voor het eerst in deze vakantie. Die dag vermaken we ons binnen met boek, puzzel etc

Omdat deze omgeving niet zo veel te bieden heeft vertrekken we na de regendag. We gaan richting Hesnaes waar een camper plaats moet zijn. Onderweg bezoeken we, omdat het pittoresk zou zijn, Idestrup, een klein dorpje. Het valt ons een beetje tegen.

Hesnaes bereiken we via een stukje bos waarna we een strand passeren. We passeren een enkel huis en rijden dan langs een uitspanning waarna we de camperplaats bereiken. Er staat nog niemand. We vinden het een eindeloze plek aan de haven met uitzicht op de zee. Al gauw blijkt dat de uitspanning een bakkerij annex restaurant is dat veel fietsers en wandelaars trekt. Het zorgt voor levendigheid op deze stille plek.

Onze honden Lois en Luna gaan altijd mee op reis. In de camper hebben ze hun eigen bench. Op de fiets gaan ze vaak mee in de fietskar waar Luna niet vaak genoeg in kan zitten. Bij het klaarmaken van de fiets staat ze te trappelen om mee te mogen . Leuk om te zien

Hesnaes is een bijzonder dorp om de huizen aan de buitenkant van riet zijn gemaakt. Dit komt nergens anders voor. Opvallend bij Hesnaes is de haven. Deze is helemaal leeg, er liggen geen boten. De oorzaak ligt in het feit dat een novemberstorm stukken van de zeewering in de haven sloeg . Teven sloegen schepen stuk door de storm. De haven ligt nog vol met wrakstukken omdat er geen geld is om ze te bergen. Tijdens ons verblijf wilden diverse schippers hun boot in de haven aanmeren. Echter de havenmeester gebood ze steeds weer om terug te gaan.

Wij vonden Hesnaes een te gekke plek. Overdag was er de bedrijvigheid van de bakkerij/eterij; 'savonds was het rustig en stil. Aan weerskanten van onze plek waren twee stranden. We hebben er van genoten. Onze honden ook!!

Vanuit Hesnaes maakten we een mooie fietstocht naar Stubbekobing op zon 12 km afstand. Het eerste stuk gaat door het bos daarna volgt een heuvelachtig stuk tot we bij de haven belanden. Stubbekobing is een oud handelsstadje met een levendige haven waarvan een pont vaart naar het eiland Bogo. Het stadje heeft een motor- radiomuseum met meer dan 100 verschillende motorfietsen. Het stadje is er trots op want in de straten hangen er versieringen die hiernaar verwijzen. mHet plaatsje heeft een klein kerkje met een bijzondere preekstoel die welhaast volledig met goud is belegd. We troffen er, naast vakwerkhuizen ook een huis aan met wel zeer bijzonder naambordje en een huis met bijzonder elegante trapleuning....

De kerk met trapgevel, links het interieur en rechts de fraaie preekstoel.

Met spijt in het hart nemen we afscheid van Hesnaes waar we het heerlijk gehad hebben. We gaan nu een stukje naar het zuiden naar Nysted. Dit plaatsje kennen we maar er blijkt nog meer moois te zijn...... De camping van Nysted ligt op een heuveltje en is herkenbaar aan een gebouw met een torentje. Wij kiezen het campergedeelte dat uitkijkt op het meer. Nysted ligt aan een baai en heeft een zandstrand. Het oude handelsstadje is erg pittoresk en heeft een schat aan oude huisjes. De kerk is zichtbepalend.

Vanuit Nysted maken we een fietstocht langs drie bezienswaardigheden. Eerst fietsen we naar het dorpje Kettinge. Daar staat een hollandse molen (nostalgie) en is een prachtige kerk met bijzondere fresco's aan het plafond. Erg de moeite waard.

We vervolgen onze tocht naar Fuglsang. Dat is een kasteel dat nu als hotel dienst doet. Het ligt in een prachtig park en er is een museum voor moderne kunst gevestigd. Helaas dicht op de dag dat wij er waren.

De terugweg gaat door een flink bos waar de wegen onverhard zijn. Dat is met een tandem en aanhanger met honden beslist een uitdaging. Maar onze inspanning wordt beloond doordat we in het bos een kudde reeen voorbij zien gaan. Echt bijzonder. 's Avonds bij de camper mijmeren we over deze vakantie in Denemarken. We hebben er van genoten: fijne mensen, mooie plekken, veel rust en ruimte. We komen vast en zeker nog eens terug.

Tot ziens Denemarken, tot ziens Nysted! We rijden naar Goes met een tussenstop bij Apeldoorn om de expositie te bekijken van mijn broer Peter die daar , samen met een glaskunstenaar zijn werk ten toon heeft gesteld. Het is de moeite waard om deze expositie te zien. Moderne abstracte werken met veel bijzondere kleuren. Daar is Peter goed in.

Wil je meer weten over het werk van Peter? www.petervandamme.nl

Met al deze beelden in ons hoofd rijden we op het gemak naar Goes. Het was een mooie vakantie!